sobota, 14 czerwca, 2025
Kontakt: info@chf24.pl
CHF24.PL

Portal informacyjny dla Frankowiczów i kredytobiorców złotówkowych - Wiadomości dotyczące sporów sądowych z bankami.

  • Strona Główna
  • Wiadomości
    • Frankowicze
    • Kredyt w PLN
    • Sankcja kredytu darmowego
  • Wyroki
    • Wyroki TSUE
  • Poradnik Frankowicza
  • Felietony
  • Prawnicy
  • W Sądach
  • Forum
  • Ugody
  • Ranking Kancelarii
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
CHF24.PL
  • Strona Główna
  • Wiadomości
    • Frankowicze
    • Kredyt w PLN
    • Sankcja kredytu darmowego
  • Wyroki
    • Wyroki TSUE
  • Poradnik Frankowicza
  • Felietony
  • Prawnicy
  • W Sądach
  • Forum
  • Ugody
  • Ranking Kancelarii
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
CHF24.PL
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

Reputacja banków na dnie, zyski na szczycie. Dlaczego polskie banki nie potrafią pokonać kryzysu wiarygodności?

Michał Augustynowicz Napisał Michał Augustynowicz
Data ostatniej modyfikacji: 06/06/2025 12:36
Czas czytania:6 minut
A A
0
Share on FacebookShare on Twitter

Polskie przysłowie mówi, że zaufanie buduje się latami, a traci w jednej chwili. W przypadku polskich banków ta chwila zdaje się trwać już od kilku lat i końca kryzysu zaufania nie widać. Mimo rekordowych zysków sektora bankowego w ostatnim czasie – wynikających m.in. z wysokich stóp procentowych – reputacja banków w oczach klientów znalazła się na historycznym dnie. Bankowcy dostrzegają problem i publicznie deklarują chęć odbudowy wiarygodności, wskazując na potrzebę większej transparentności i lepszej komunikacji z klientami. Jednak ich czyny i słowa w praktyce często rozmijają się z tymi deklaracjami. Poniżej przyglądamy się najnowszym wydarzeniom ze świata finansów, które pokazują, jak trudna – a może niemożliwa – będzie odbudowa zaufania do banków w Polsce.Reputacja banków na dnie, zyski na szczycie. Dlaczego polskie banki nie potrafią pokonać kryzysu wiarygodności?

Obietnice odbudowy zaufania – PR czy szczera troska?

Zakończony niedawno Europejski Kongres Finansowy (EKF 2025) w Sopocie pokazał, że sami bankowcy wiedzą, gdzie tkwi problem. W trakcie tradycyjnej debaty prezesów banków padło zaskakująco dużo uwag na temat tego, co sektor musi poprawić, zamiast zwyczajowego triumfalizmu czy narzekań. Temat konieczności odbudowy zaufania klientów do banków powracał wielokrotnie – być może dlatego, że branża ma świadomość rosnącej frustracji społeczeństwa . Co ciekawe, unikano za to drażliwych wątków, takich jak astronomiczne zyski banków czy afera kredytów frankowych, które jeszcze niedawno rozgrzewały opinię publiczną.

Bankowi decydenci podczas debaty na Europejskim Kongresie Finansowym 2025 w Sopocie starali się zachowywać powściągliwie. Dyskusja skupiła się na wyzwaniach i potrzebnych zmianach – jednym z głównych wątków była konieczność odzyskania zaufania klientów .

Z ust prezesów dużych instytucji padły konkretne deklaracje poprawy. Mówiono m.in. o dalszym rozwoju nowoczesnych usług (np. ekspansji systemu płatności BLIK na rynki zagraniczne) oraz o działaniach zwiększających bezpieczeństwo i transparentność oferty dla klientów . Przemysław Gdański, prezes BNP Paribas Bank Polska, podkreślił, że banki muszą intensywnie pracować nad odbudową zaufania klientów, tak aby umowy kredytowe, inwestycyjne czy depozytowe były dla klientów klarowne, zrozumiałe i wolne od niebezpiecznych klauzul. Tylko wtedy bankowość znów będzie postrzegana jako branża zaufania publicznego – argumentował Gdański . Słowa słowami, ale czy pójdą za nimi czyny?

Kontrowersje, które pogłębiają kryzys

Niestety, równolegle z deklaracjami poprawy wizerunku, kolejne wydarzenia i wypowiedzi liderów sektora podważają wiarygodność tych obietnic. Oto kilka incydentów z ostatnich miesięcy, które zamiast odbudowywać zaufanie – pogłębiają kryzys:

• Szukanie winnych w stereotypach: Prezes jednego z dużych banków tłumaczył publicznie, skąd bierze się niechęć Polaków do bankowców. Jego zdaniem… ma ona korzenie w antysemityzmie – bo „historycznie pożyczaniem pieniędzy zajmowali się Żydzi” . Ta szokująca teoria Przemysława Gdańskiego (BNP Paribas), przedstawiona w wywiadzie, odbiła się szerokim echem i wywołała oburzenie. Bankowiec szybko musiał za swoje słowa przeprosić, tłumacząc je jako „autorskie tezy” niewłaściwie zrozumiane . Niesmak jednak pozostał – czy naprawdę brak zaufania klientów do sektora można zrzucić na tak krzywdzące stereotypy?

• Pogarda dla prawa i klientów: Cezary Stypułkowski, wieloletni prezes mBanku (obecnie związany z Pekao), zasłynął gorzkim komentarzem na temat sytuacji prawnej banków. Wprost ocenił, że obecny porządek prawny to „marne prawo, żadna sprawiedliwość, upadła moralność”, a prawo zaczęło służyć manipulacyjnie interesowi wąskiej grupy . Ta „wąska grupa” to w domyśle klienci walczący w sądach z bankami – np. frankowicze. Innymi słowy, jeden z najbardziej wpływowych bankowców w kraju zasugerował, że system sprawiedliwości faworyzuje teraz obywateli kosztem banków, co w jego opinii jest patologią. Trudno o wypowiedź, która bardziej podważa ideę, że banki szanują swoich klientów i podporządkują się prawu.

• Mentalność oblężonej twierdzy: Szefowie bankowego lobby również dostarczają przykładów retoryki zniechęcającej opinię publiczną. Krzysztof Pietraszkiewicz, były już prezes Związku Banków Polskich, komentując wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE korzystne dla frankowiczów, stwierdził, że liczy na to, iż sądy nie dopuszczą do „absurdalnego uprzywilejowania” tych klientów, którzy i tak jego zdaniem „sumarycznie płacili mniej” niż kredytobiorcy złotówkowi . Innymi słowy – szef ZBP przestrzegł, by nie pozwolić kredytobiorcom korzystać z pełni praw konsumenckich, bo… już mieli wystarczająco dobrze. Tego typu wypowiedzi odbierane są przez wielu jako aroganckie i oderwane od realiów – bankowcy zdają się obwiniać klientów za własne błędy przy konstrukcji ryzykownych produktów finansowych.

• Walka z niekorzystnymi wyrokami: Gdy tylko pojawia się orzeczenie sądu czy TSUE po myśli konsumentów, banki robią wiele, by zminimalizować jego skutki. Przykładem jest podejście do tzw. sankcji kredytu darmowego z polskiego prawa o kredycie konsumenckim. Zgodnie z nią za poważne uchybienia w umowie bank może stracić odsetki i prowizje, oddając klientowi „darmowy kredyt”. Bankowcy na konferencjach grzmią, że często wystarczy drobny błąd – choćby źle postawiony przecinek – by kancelarie podważały całą umowę i domagały się uznania kredytu za darmowy . Trudno o lepszy przykład frustracji sektora, który nie potrafi pogodzić się z zaostrzoną ochroną konsumenta. Zamiast zastanowić się, jak poprawić jakość umów i relacji z klientami, lobby bankowe naciska na władze, by znieść lub złagodzić niewygodne przepisy. Narodowy Bank Polski już oficjalnie poparł postulaty branży, by zrewidować prawo i ograniczyć „niekorzystne” dla banków sankcje, argumentując to potrzebą zachowania proporcjonalności . Innymi słowy – gdy w orzecznictwie pojawia się coś, co wzmocni pozycję klienta, odpowiedzią banków jest próba napisania prawa na nowo pod własne dyktando.

Czy da się odbudować zaufanie?

Powyższe przykłady malują ponury obraz. Z jednej strony banki deklarują poprawę, z drugiej – ich liderzy publicznie demonstrują postawę obronną, momentami pogardliwą wobec klientów i regulacji. Trudno oczekiwać, by przeciętny Kowalski uwierzył w szczere intencje odbudowy zaufania, skoro niemal równocześnie słyszy od bankowców, że to nie z bankami jest coś nie tak, lecz z klientami, prawem czy „antysemickimi” uprzedzeniami społeczeństwa. Taka dysonansowa komunikacja tylko pogłębia wrażenie, że banki chcą zaufania na swoich warunkach – ale niekoniecznie zasługują na nie w oczach obywateli.

Oczywiście, zaufanie nie wróci z dnia na dzień. Wymaga to realnych działań: uczciwego rozliczenia się z błędami (choćby sprawą frankową), poprawy jakości obsługi, przejrzystych zasad i gotowości podporządkowania się duchowi prawa konsumenckiego. To wszystko jest możliwe tylko, jeśli banki faktycznie postawią klienta w centrum uwagi, a nie będą go traktować jak przeciwnika w sporze sądowym czy źródło „ryzyka reputacyjnego”. Niestety na razie dominują działania pozorne – próby ratowania wizerunku PR-owymi hasłami, przy równoczesnym lobbowaniu za utrzymaniem status quo korzystnego dla bankowych wyników.

Podsumowanie: Liderzy, którzy nie chcą słyszeć prawdy

Zaufanie jest walutą, której nie da się zadekretować ani kupić kampanią reklamową. Polscy bankowcy lubią przypominać, że są “instytucjami zaufania publicznego”, ale najwyraźniej zapomnieli, na czym owo zaufanie polega. W obecnej konfiguracji – gdy u sterów pozostają osoby bagatelizujące głos klientów i wyroki sądów – odbudowa reputacji wydaje się niemożliwa. Jak trafnie napisał Maciej Rudke, obserwując debatę szefów banków, „trzeba odbudować zaufanie” – tylko czy ci, którzy to zaufanie nadwyrężyli, są w ogóle zdolni, by je odbudować ?

Można odnieść wrażenie, że bankowe elity żyją w bańce, gdzie winni są wszyscy wokół (natarczywi klienci, agresywni prawnicy, nadgorliwi regulatorzy), a nie ich własne decyzje. Dopóki branża nie rozliczy się z tej mentalności oblężonej twierdzy, dopóty żadna „poprawa transparentności” na pokaz nie przekona Polaków do zmiany zdania. Krótko mówiąc: z obecną ekipą liderów bankowych odbudowa zaufania pozostaje pustym hasłem – bo zaufania nie da się zbudować na arogancji i braku samokrytyki.

Jeśli sektor bankowy naprawdę chce odzyskać twarz, potrzebuje nie tylko nowej strategii, ale i nowych liderów – takich, którzy rozumieją, że szacunek klienta jest ważniejszy niż kwartalny zysk, a prawo konsumenckie to fundament cywilizowanego rynku, nie „upadła moralność”. Bez takiej zmiany na szczytach władzy bankowej wszelkie próby ocieplenia wizerunku spalą na panewce. Bo na zaufanie trzeba zasłużyć – każdego dnia, każdą decyzją. A póki co banki tego egzaminu nie zdają.

Udostępnij30Tweet19
Michał Augustynowicz

Michał Augustynowicz

Ekspert finansowy, skupiający się od 5 lat na kredytach frankowych. Ma zdolność do analizy skomplikowanych zagadnień oraz pasje do dzielenia się wiedzą. Autor wielu publikacji stanowiących źródło informacji dla poszkodowanych klientów banków. e-mail: m.augustynowicz@chf24.pl

Rekomendowane dla Ciebie

Banki w Polsce boją się własnych klientów! Kredyt w złotówkach może pójść śladem franków

Napisał Michał Augustynowicz
12 czerwca 2025
Banki w Polsce boją się własnych klientów! Kredyt w złotówkach może pójść śladem franków

Strach przed własnymi klientami – brzmi to jak paradoks, ale taki właśnie obraz wyłania się z polskiego sektora bankowego A.D. 2025. Po dekadzie zmagań z frankowiczami banki muszą...

Czytaj więcejDetails

Frankowicze schodzą z wokandy, ale sądy wciąż duszą się w tłoku. Czy cyfrowy sędzia uratuje Temidę?

Napisał Michał Augustynowicz
12 czerwca 2025
Frankowicze schodzą z wokandy, ale sądy wciąż duszą się w tłoku. Czy cyfrowy sędzia uratuje Temidę?

Polskie sądy odetchnęły z ulgą – po latach lawiny pozwów od frankowiczów statystyki wreszcie pokazują odwrót trendu. W pierwszym kwartale 2025 r. do sądów trafiło o połowę mniej...

Czytaj więcejDetails

WIBOR w TSUE: Rząd broni banków, Sędziowie mocno dopytują! Zakończyła się gorąca rozprawa

Napisał Michał Augustynowicz
11 czerwca 2025
WIBOR w TSUE: Rząd broni banków, Sędziowie mocno dopytują! Zakończyła się gorąca rozprawa

W środę 11 czerwca 2025 r. w Luksemburgu odbyła się przełomowa rozprawa przed Trybunałem Sprawiedliwości UE (TSUE) dotycząca złotowych kredytów hipotecznych opartych na wskaźniku WIBOR. Sprawa trafiła do...

Czytaj więcejDetails
Następny post
Frankowicze dostaną mieszkania za darmo? To już się dzieje! Ci, co podpisali ugody, mogą żałować!

Frankowicze dostaną mieszkania za darmo? To już się dzieje! Ci, co podpisali ugody, mogą żałować!

Proszę Zaloguj się aby dołączyć do dyskusji.

Spis treści:

  • Obietnice odbudowy zaufania – PR czy szczera troska?
  • Kontrowersje, które pogłębiają kryzys
  • Czy da się odbudować zaufanie?
  • Podsumowanie: Liderzy, którzy nie chcą słyszeć prawdy

Serwis informacyjny o kredytach i sporach z bankami. Wiadomości, analizy i komentarze dotyczące kredytów we frankach i złotówkach. Śledzimy wyroki, zmiany w prawie i oferty ugodowe, aby kredytobiorcy byli na bieżąco. Znajdziesz tu także praktyczne poradniki, relacje kredytobiorców i opinie ekspertów, które pomogą Ci zrozumieć aktualną sytuację i podjąć właściwe decyzje.

MENU

  • • Strona główna
  • • Wiadomości
  • • Wyroki
  • • Poradnik Frankowicza
  • • Felietony
  • • W Sądach
  • • Prawnicy
  • • Ranking kancelarii frankowych
  • • Ranking kancelarii SKD
  • • Kancelarie frankowe
  • • Forum frankowe
  • • Kredyty w złotówkach
  • • Baza wiedzy
  • • Kontakt

WYDAWCA

Michał Augustynowicz

Dolnośląskie Centrum Biznesu

ul. Stanisławowska 47

54-611, Wrocław

E-mail: info@chf24.pl

© 2025 CHF24.PL - Frankowicze, Kancelarie Frankowe, Wiadomości | Redakcja | Mapa portalu | Polityka prywatności | Regulamin strony | Kontakt

Projekt i wykonanie:
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona Główna
  • Wiadomości
    • Frankowicze
    • Kredyt w PLN
    • Sankcja kredytu darmowego
  • Wyroki
    • Wyroki TSUE
  • Poradnik Frankowicza
  • Felietony
  • Prawnicy
  • W Sądach
  • Forum
  • Ugody
  • Ranking Kancelarii

© 2025 CHF24.PL - Frankowicze, Kancelarie Frankowe, Wiadomości | Redakcja | Mapa portalu | Polityka prywatności | Regulamin strony | Kontakt

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona Główna
  • Wiadomości
    • Frankowicze
    • Kredyt w PLN
    • Sankcja kredytu darmowego
  • Wyroki
    • Wyroki TSUE
  • Poradnik Frankowicza
  • Felietony
  • Prawnicy
  • W Sądach
  • Forum
  • Ugody
  • Ranking Kancelarii

© 2025 CHF24.PL - Frankowicze, Kancelarie Frankowe, Wiadomości | Redakcja | Mapa portalu | Polityka prywatności | Regulamin strony | Kontakt